Ulkoinen kovo läppäriin

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
Jari K

Ulkoinen kovo läppäriin

Viesti Kirjoittaja Jari K » 11.06.2004 15:17

Terve!

Olen hankkimassa ulkoista kovalevyä kannettavaani. Hinnat näyttävät olevan melko houkuttelevia (Lacie 250 gt / 248 e).
Onko kokemuksia, toimivatko editoinnissa ongelmitta (kaappaus?). Oisko USB2 vai firewire? USB näyttäisi ainakin paperilla olevan nopeampi ja koneessa on enempi USB paikkojakin.

Jari

Vaka Vanha

Re: Ulkoinen kovo läppäriin

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 11.06.2004 16:24

Minulla on parikin USB2/FW400 kovalevyä käytössä. Molemmat olen tosin kasannut itse valmiiseen (69 eur) koteloon.

Testatessani havaitsin niiden (Hitachi PL-3507 piirillä) olevan hieman hitaampia USB2 väylässä kuin FW400 väylässä. Molemmissa kuitenkin nopeus riittää editointityöhön.

Käyttämäni USB2 väylä on ns. enhanced joten se tukee täyttä 480 Mbit nopeutta. ATA-100 väylässä sama kovalevy oli vielä 10 % nopeampi kuin FW400 väylässä.

Vaikka koneessasi on enemmän USB liittimiä niin sillä ei ole ratkaiseva etu. FW-laitteita kun voi ketjuttaa jopa 15 peräkkäin. Näin voit kytkeä esim. kameran suoraan FW-kovalevyn toiseen liittimeen. Siten yhdelläkin FW-liittimellä pärjaa pitkälle.

t. Vaka

Jari K

Viesti Kirjoittaja Jari K » 11.06.2004 23:45

Vaka Vanha kirjoitti:

FW-laitteita kun voi ketjuttaa jopa 15
peräkkäin. Näin voit kytkeä esim. kameran suoraan FW-kovalevyn
toiseen liittimeen. Siten yhdelläkin FW-liittimellä pärjaa
pitkälle.

Aina sitä oppii uutta!!

neck

Viesti Kirjoittaja neck » 11.06.2004 23:58

Nopeudesta ei voi tietää "heh", mutta FW on itsenäisempi .USB-x tarvitsee aina ulkopuolista ohjausta yli piirisarjojen.
FW-master/USB-slave hierarkia.

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 12.06.2004 11:13

Nopeudesta ei voi tietää "heh", mutta FW on itsenäisempi .USB-x
tarvitsee aina ulkopuolista ohjausta yli piirisarjojen.
FW-master/USB-slave hierarkia.

Totta. Mikää ei kuitenkaan ole ilmaista. Silloin kun FW käyttää isokronista siirtoa esim. kamerasta toiseen, ei lähettävä kamera tiedä meneekö data perille tai että onko siellä langan päässä edees ketää kuuntelemassa. Siksipä FW-väylässäkin ulkopuolinen äly on usein tarpeen.

t. Vaka

vaariskoski

Viesti Kirjoittaja vaariskoski » 12.06.2004 12:22

Ostin muutama päivä sitten kannettavaan lasien 250 gb. Olen siihen nyt kaapannut yli 200 gb videota ja hyvin toimii. Editoinnista sen kanssa ei ole vielä paljon kokemusta. Siinä on oma verkkojohto, jotan virtapuoli tulee ottaa matkoilla huomioon. Muuten on kätevän ja helppokäyttöisen tuntuinen laite ja kytkentä toimii ainakin xp:n kanssa automaattisesti. Ajattelin siirtää osan videoarkistosta kovalevyille, kun niiden hinnat ovat jo näinkin edullisia. Ei mene enää aikaa pätkien hakemiseen eikä tarvitse kameraa. Tosin tiedostojen varmuuskopiointi kannattaa muistaa. Kovalevyn kestosta ei ole tietoa.

jarmo

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 12.06.2004 13:23

Niin, jäi tuossa edellä mainitsematta että kaappaus ja editointi sujuu pöytäkoneessani yhtä lailla USB2 kuin FW väylässäkin. Nuo kovalevyt kun voi liittää kumpaan vain.

Kannettavassani olevan USB1 väylän nopeus ei kuitenkaan riitä kameralta siirtoon. Editoinnissa tökkii hieman mutta onnistuu silti.

t. Vaka

vpw

Viesti Kirjoittaja vpw » 13.06.2004 12:30

Tervehdys!

Minulla olisi myöskin kannettavaan lisätilalle tarvis, ja olen suunnitellut uloisen kovon kankkimista koska en oikein ole saanut selvyyttä ibookin sisäisen kiintolevyn vaihdosta. Pitäisi ohjelmat asentaa uudelleen eikä taidan 80gb suurempia kiintolevyvaihtoehtoja ollakaan?

Tuossa edellä mainittiin tuollainen kiintolevykotelo yhtenä vaihtoehtona ja siitäkös kiinnostuin. Herää vain muutamia kysymyksiä joihin toivottavasti täältä löytyisi vastaukset:

1.
Mistä saa hyvän fw-kotelon kohtuuhintaan. Mitä maksaa ja ovatko hinnat pusyneet samalla tasolla jo pitkään?

2.
Olen kuullut että jotkin kotelot eivät toimisi mac-läppäreiden kanssa - pitääkö paikkansa?

3.
Voiko tuollaiseen koteloon laittaa sitten minkäkokoisen 3,5 tuuman kiintolevyn vain? Vaihdellakin kenties tarvittaessa helposti?

4.
Löytyykö firewirestä virtansa ottavia kaikinpuolin hyviä ~250gt tai alle levyjä kohtuuhintaan?

5.
Säästääkö tuollaisen kotelon hankkiessaan paljonkin verrattuna "valmiiseen" fw-kovoon verrattuna ja onko siinä mitään varjopuolia?

6.
No kiitos.

Ville,
Kajaani

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 13.06.2004 20:57

1. Olen hankkinut kotelot Indesol Oy:stä http://www.indesol.fi/ hinta on pysytellyt jonkin aikaa 69 eurossa.

2. Ainakin ostamiani ST Labsin valmistamia koteloita mainostetaan myös Mac kelpoiseksi. (OS 8.6/9.x/10.x) Niissä on Hitachin PL-3507 USB/FW - IDE piiri. Ne voi siten kytkeä kumpaan väylään vain.

3. Käsittääkseni ei. Niissa kyllä ilmoitetaan maksimi koko. Muistelisin että omissani maksimi koko on 250 Gt. Kotelo avautuu ilman työkaluja mutta kovalevy kiinnitetään ruuveilla.

4. Rajoitteena on FW:n virransyöttö. Joitan malleja on.

5. Säästön kanssa on niin ja näin jos ei vanhastaan ole kovalevyä jonka voi koteloon sijoittaa ja joutuu sellaisen ostamaan.

t. Vaka

sami2

Viesti Kirjoittaja sami2 » 14.06.2004 11:53

2. kaikki firewire bridget eivät ole mac yhteensopivia.

3. jos haluaa toimivuutta mac ja pc puolilla joutuu yli 120 Gt levyjen kanssa "hieman" kikkailemaan. Vaihteleminen on aivan hanurista jos ostaa 5.25" boksi, tuolloin joutuu käyttämään levennys rimoja.

4. Firewiren virta riittää 2.5" levyn ajamiseen (siis "läppärikovo"), niiden hinnat ovat suht korkeat 3.5" verrattuna ja suurin saatavilla oleva 2.5" levy on 80 Gt

Viestiä muokattu (14.06.04 13:39)

Vastaa Viestiin