Digivideon siirto tietokoneelle: firewire vs kuvankaappari?

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
K2015

Digivideon siirto tietokoneelle: firewire vs kuvankaappari?

Viesti Kirjoittaja K2015 » 17.03.2015 23:27

Minulla on Sony DCR-HC24E:llä kuvattuja mini-DV-nauhoja, joiden sisällön haluaisin siirtää tietokoneelle. Olen viimeksi tehnyt vastaavaa monta vuotta sitten XP-koneella, joten taidot ovat vähän ruostuneet.

Nykyisessä pöytäkoneessa ei ole firewire-liitäntää, jota aiemmin siirtoon käytin. USB-siirtomahdollisuuskin tuossa kamerassa on, mutta sillä laatu muistaakseni kärsi selvästi. Mietin nyt kannattaako koneeseen hankkia firewire-kortti (sehän ei montaa kymppiä maksa), vai onnistuisiko sama homma pöydällä jo olevan Terratec Grabster AV350:n avulla joko samanlaatuisesti tai jopa paremmin?

Sony antaa kyllä ihan selkeät ohjeet netissä (katso alla), mutta en oikein ymmärrä mitä tuossa firewire/i.Link-siirrossa oikein tapahtuu. Muunnetaanko kuva siirron ajaksi analogiseksi ja taas tietokoneella digitaaliseksi vai pysyykö se koko ajan digitaalisena? Kuvankaapparin kautta se varmaan joudutaan muuttamaan analogiseksi, koska liitäntöinä on vain komposiitti/scart/s-video. Eli siinä mielessä firewire taitaa olla parempi ratkaisu kuitenkin, vai?

Kamera
http://www.sony.fi/support/fi/product/DCR-HC24E

Siirto-ohjeita
http://www.sony.fi/support/fi/content/c ... /DCR-HC24E

Kaappari
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... X-Movies-o

Kim

Re: Digivideon siirto tietokoneelle: firewire vs kuvankaappa

Viesti Kirjoittaja Kim » 18.03.2015 13:10

K2015 kirjoitti:Sony antaa kyllä ihan selkeät ohjeet netissä (katso alla), mutta en oikein ymmärrä mitä tuossa firewire/i.Link-siirrossa oikein tapahtuu. Muunnetaanko kuva siirron ajaksi analogiseksi ja taas tietokoneella digitaaliseksi vai pysyykö se koko ajan digitaalisena?
Poislukien joitain harvoja kameroita, niin FW on se ainoa tapa siirtää video muuttumattomana. FW-siirrossa ne nollat ja ykköset tallennetaan kovalevylle juuri sellaisenaan kuin kamera ne reaaliajassa toistaa. Matsku siis pysyy kokoajan digitalisena. Kuulema joku kamera on josksus osanut siirtää USBin kautta alkuperäisellä laadulla mutta taitaa olla tosia harvassa ne mallit. Analoginen kaappauskortti on kyllä se viimeinen vaihtoehto sillä laatu heikkeen pakostikin reilusti turhien DA/AD-muunnosten takia.

K2015

Viesti Kirjoittaja K2015 » 19.03.2015 00:46

No näin muistelinkin, kiitos vahvistuksesta! Nuo vanhat tietokoneelle tuomani tiedostot näyttävät olevan avi-muodossa. Onko se nyt sitten niin että noissa on periaatteessa sama sisältö kuin alkuperäisellä mini-DV -kasetilla? Vai onko se Sonyn kameran mukana tullut siirtosofta (jonka nimeä en valitettavasti muista) sitä välissä sörkkinyt huonommaksi? Minua hämää se että ainakin siinä vanhassa xp-softassa käytettiin sanaa "capture", joka minulla vie ajatukset johonkin muualle kuin suoraan digitaaliseen kopiointiin. Tuossa uudessa ohjeessa näköjään käytetään sanaa "import", joka paremmin tuntuu sopivan tällaiseen.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 19.03.2015 11:39

.avi on tiedostokääre jonka sisällä voi olla miljoona eri koodekkia. Pelkkä tiedostopääte ei siis kerro että mitä siellä sisällä on. Windowskoneet toki laittaa DV-koodekin .avi kääreeseen. Pitäisi katsoa jollain ohjelmmalla mitä koodekkia sieltä sisältä löytyy. DV-koodekin bittivirta on 25 Mbps + 1,5 Mbps äänelle joten videon koosta ja pituudesta on jotain pääteltävissä. Nyt on kyllä niin pitkä aika siitä kuin olen viimeksi DV-matskua käsitellyt eetä en muista ulkoa kuinka iso tunnin DV-tiedosto on. Oisko joku 12 Gt?

Capture eli kaappaus on juuri sitä mitä tehdään kun joudutaan tallentamaan nollat ja ykköset reaaliajassa. Kyllähän niitä nimenomaan kaapataan, erona on vain sun kaappauskorttiin että kaappaus tehdään digitalisena eikä analogisena. Import miellän enemmän tiedoston tuonniksi.

K2015

Viesti Kirjoittaja K2015 » 20.03.2015 23:45

Avasin yhden tunnin AVIn PowerDirectoriin ja siellä clipin ominaisuuksissa (Video-otsikon alla) sanotaan "Type: DV-AVI". Resoluutio on 720 x 576, fr 25 fps ja tiedoston koko 12.41 GB. Lienee siis DV-koodekki siellä kääreen sisällä, vai? Tärkeintä minulle olisi tietää, onko tuo "paras mitä voi saada" sieltä kamerasta ulos, vai kannattaisiko lähteä niitä jo kertaalleen kaapattuja nauhoja uudelleen kaivella. Mites tämä?

Joo tuo kommenttisi capturesta kyllä käy järkeen. En vai osannut ajatella että niitä nollia ja ykkösiäkin pitäisi kaapata :)

Kiitos vielä kertaalleen.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 21.03.2015 01:20

K2015 kirjoitti:Avasin yhden tunnin AVIn PowerDirectoriin ja siellä clipin ominaisuuksissa (Video-otsikon alla) sanotaan "Type: DV-AVI". Resoluutio on 720 x 576, fr 25 fps ja tiedoston koko 12.41 GB. Lienee siis DV-koodekki siellä kääreen sisällä, vai? Tärkeintä minulle olisi tietää, onko tuo "paras mitä voi saada" sieltä kamerasta ulos, vai kannattaisiko lähteä niitä jo kertaalleen kaapattuja nauhoja uudelleen kaivella. Mites tämä?
DV-AVI kertoo jo kaiken, eli se on täsmälleen sitä mitä sun kamera on aikoinaan tallentanut täydellä laadulla DV-koodekilla. Mitään parempaa et saa kamerastasi ulos vaikka tekisit sen uudestaan.

K2015

Viesti Kirjoittaja K2015 » 29.03.2015 16:21

Kim kirjoitti:DV-AVI kertoo jo kaiken, eli se on täsmälleen sitä mitä sun kamera on aikoinaan tallentanut täydellä laadulla DV-koodekilla. Mitään parempaa et saa kamerastasi ulos vaikka tekisit sen uudestaan.
Tämäpä hyvä tietää, kiitokset selvistä vastauksista!

Riekkosak

Kaappaus ei onnistu

Viesti Kirjoittaja Riekkosak » 28.11.2016 20:47

Hei!

Minulla on tällainen ongelma: kymmenen vuotta vanha kamera Sony dcr-hc24 toimii edelleen hyvin, mutta videon kaappaaminen vanhan tietokoneen Pinnacle Studioon ei onnistu. Ohjelma tunnistaa kyllä firewirella liitetyn kameran ja käynnistää kaappauksen, mutta mitään ei tule perille. Olen kerran asentanut Studion uudelleen, mutta se ei auttanut. En siis pääse editoimaan videomateriaalia. Uudemmassa tietokoneessani ei ole fw-liitäntää eikä se tunnista videokameraa usb:n kautta.

Deejay

Viesti Kirjoittaja Deejay » 28.11.2016 20:59

Moro!

Käytä WinDV:tä, toimii myös seiskassa / vistassa:

http://windv.mourek.cz/

Kaitsu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 28.11.2016 21:17

Kun sinulla on tuo Sonyn kamera, niin asena PlayMemories Home, sillä voi kaapata myös videoita.
Ohjelman asennusvaiheessa pitää kamera olla kytkettynä koneeseen.

Joskus kävi minulla niin, että kone ei tunnistanut FireWire-liitännässä olevaa laitetta, niin siihen auttoi, kun kytki ensin kameran päälle ja vasta sitten käynnisti tietokoneen.

Vastaa Viestiin