Näytönohjaimen päivitys

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
sanjuro3

Näytönohjaimen päivitys

Viesti Kirjoittaja sanjuro3 » 08.11.2016 14:31

Vihdoin olen päättänyt päivittää vanhan "Asus GeForce GTX 650 ti:n" näytön ohjaimen uudempaan. Kuitenkaan en hirveästi tiedä mikä nyky näytönohjaimista olisi optimaalinen editointi ohjelmille. Budjetti on 100-200e välistä mielummin alkupäästä. Ohjelmistoina on "pääohjelmana" Magix Pro X "8" ja "vähemmällä käytöllä" Premiere Pro. Eli mikä olisi järkevin näytönohjain markkinoilla tällä hetkellä? Olen katsellut GTX 1050:stä miltä se vaikuttaisi? Kone täysin pelkässä editointi käytössä. Myös tulevaisuudessa tarkoitus editoida 4K materiaalia, mutta todennäköisesti vain Full HD näytöltä.

1509

Viesti Kirjoittaja 1509 » 08.11.2016 15:37

Joidenkin editointiohjelmien laitevaatimusten mukaan edellytetään vähintään GTX 700 -sarjan näytönohjainta. Tällöin esim GTX 1050 olisi varsin sopiva. Näissä ohjelmissa kuitenkin prossu hoitaa hommat pääosin, joten siinä pitäisi olla riittävästi potkua esim. Intellin Core i7.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 09.11.2016 11:59

Noin pienellä budjetilla kannattaa kattella myös Amd:n leiriin. Esim RX460 irtoaa alle 200€ uutenakin.

sanjuro3

Viesti Kirjoittaja sanjuro3 » 09.11.2016 20:21

Lueskelin myös ett AMD:ltä löytyisi rx460:nen. Eniten nyt pitäisi ratkaista kummassa olisi enemmän järkeä Gtx1050:sessä vai AMD rx460:sessä? Onko jotain mitä noiden välillä olisi eroa. Esim. Jos Magix:in ohjelmassa olisi joku parempi optimointi jompaan kumpaan? Vai onko lähes sama kumman ostaa?

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 10.11.2016 12:40

Yleensä nvidian ohjaimet on kalliimpia kuin amd:n. Mielipiteet leirien välillä on lähellä uskontoa ja siksi selkoa niiden eroista on vaikea saada. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin win ympäristössä amd julkasee paremmin ajureita räätälöitynä ja nvidia hyvin hitaasti. Vaikuttaako muuhun kuin pelaamiseen, en tiedä. Amd käyttämä FreeSync systeemi on käytettävissä huomattavasti halvemmilla näytöillä kuin nvidian G-sync. Mielipide kysymyksiähän nämä on.

Oma valintani seuraavaksi ohjaimeksi on Amd rx-480 8Gt, mutta en käytä windowsia ja suosin Amd tuotteita intelin ja nvidian bisnestavan takia.(lahjusoikeudenkäynnit) Onneksi vaihtoehtoja vielä on ja niistä jokainen voi valita haluamillaan kriteereillä mieleisensä.

Viimeaikana nvidia leiri on hiukan rauhoittunut amd:en kiukaaksi haukkumisessa, kun evgan valmistamia nvidia ohjaimia on syttynyt jopa palamaan. Amd ohjaimet ovat virtasyöpömpiä kun nvidia, se on testitulosten perusteella kiistaton tosiasia. Meteliähän nuo tehokkaammat ohjaimet pitää leiristä riippumatta. Itse olen siirtymässä vesijäähyyn äänien takia, mutta haen täysin äänetöntä kokoonpanoa ja vesijäähy kiinnostanut muutenkin jo jonkin aikaa.

Jano

Viesti Kirjoittaja Jano » 24.11.2016 13:26

Itse olen myös etsimässä uutta näytönohjainta. Nykyinen nVidian korttini ei oikein riitä, kun liitin kaksi 27" näyttöä. Yhdellä toimii ihan ok.

Netistä löysin, että ainakin Vegas Pro:n kanssa AMD-kortit toimisivat paremmin ja tässä copy-paste:lla selitystä:
---------------------------

"Vegas Pro uses OpenCL for performing timeline GPU acceleration. Every render must first playback the timeline so this affects both editing and rendering performance. NVIDIA is pushing their proprietary CUDA technology. AMD only supports OpenCL (and OpenGL) so they make sure that their OpenCL implementation performs exceptionally well. NVIDIA also supports OpenCL but they don't put a whole lot of effort into it because they want people to use CUDA. In benchmarks AMD OpenCL beats NVIDIA OpenCL (not surprising). Therefore, AMD cards are better to use with Vegas Pro than NVIDIA cards."

Linkki vielä: https://forums.creativecow.net/thread/24/988692
---------------------------
Tuo kommentti on oli toukokuulta 2015, vieläköhän pitää paikkaansa. Osaako joku sanoa ja vaikka suositella kahdelle näytölle sopivaa ja Vegas Pro:n kanssa pelittävää näyttistä?

tonalt

Viesti Kirjoittaja tonalt » 24.11.2016 13:39

Ainakin After Effectsin jotkin toiminnot tukee vain Nvidian näytönohjaimia. Tämän takia valinta Nvidian ja Radeonin välillä on itselleni helppo.

Vastaa Viestiin