Mitä näyttöä/näyttöjä suosittelisitte vuonna 2017

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
Arkkitehti

Mitä näyttöä/näyttöjä suosittelisitte vuonna 2017

Viesti Kirjoittaja Arkkitehti » 04.05.2017 22:54

Jou!

Omat näytöt on vuosikymmenen takaa. Mikähän mahtaisi olla päivän sana jos hommaisi uudet. Oon käyttänyt kahta näyttöä, ja tää tuntuu mulle sopivalta, mutta voisiko joku 5K superduper-höpötihöp -näyttö tulla myös kysymykseen yhtenä kappaleena. Jotenkin tuntuu tyhmältä toisaalta ostaa kaksi näyttöä koska samalla hinnalla saisi jo jonkun väritoistoltaan tarkemman vempaimen.

Mä oon tähän asti vetänyt 200 euron FULLHD näytöillä, enkä oo ihan varma, että kaipaanko edes mitään oikeanlaista väritoistoa. Ootteko kokeneet sen tärkeäksi? (siis oikeasti, ei mitään namedroppailua ja välineurheilua siellä!)

Onko jotain testivoittajia? Miten itse editoit tänä päivänä ja ootko tyytyväinen?

Näyttö tulisi videoiden tekemiseen. Kaikille osa-alueille, työvaiheille ja kaikille kuviteltavissa oleville formaateille, lähtömateriaaleille ja alalajeille.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 05.05.2017 10:47

Enpä juuri osaa mitään hyödyllistä kommentoida uusista näytöistä, mutta kun kyselit että onko hyvä värintoisto hyödyllistä niin oma mieleipide on vähän se että tänä päivän alkaa kaikki näytöt olemaan jo aika hyviä sen suhteen. Itse olen win7 pöytäkoneessa käyttänyt Applen viimeistä "hyvää" ei LED 30" 2560x1600 Cinema display näyttöä viimeiset 10 vuotta. Ostin sen käytettynä 800 eurolla. Sen valmistus lopetettiin koska se oli liian kallis, maksoi muistaakseni uutena 3500e. Se että näytössä itsessään Apple tyyliin ei ole mitään muuta kuin kirkkaussäätöä ei ole haitannut mitään koska se on kohdallaan. Ei siis mitään tarvetta säätää.

Aikaisemmin mullakin oli jossain vaiheessa jopa 3 pienempää näyttöä mutta kyllä mun mielestä 1 riittävän iso on kaikin puolin kivempi. Tietty videokäytössä jos tekee telkkariin tavaraa pitäisi olla erillinen 709 monitori. Mutta jos matsku mene joka tapauksessa youtubeen niin sehän on ihan turha.

Jos itse nyt ostaisin näyttöä ostaisin jonkun 4k näytön mutta vähintään 32" koska muuten menee mun silmille liian pieneksi ja eri ohjelmien skaalaus ei edelleenkään toimi kunnolla joten paras on katsoa natiiviresolla. Voipi olla että 32" on sekin turhan pieni. Tää 30" ja 2560x1600 reso on erittäin sopiva pikselitiheys mun mielestä.

Mutta toisaalta mulla ei ole mitään tarvetta vaihta joten näillä mennään varmaan seuraavat 5v vielä.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 05.05.2017 12:29

Miullakin on joskus hetkellisesti käyny näytön vaihto mielessä. On 3 näyttöä käytössä ja ei oo samanlaisia. 2x24" vaakassa ja yks 22" on pystyssä. Videot katon aina samalta näytöltä ja videoiden väreihin en puutu, ei toi luottamus omaan värinäköön oo niin hyvä, että edes kalibroidulla näytöllä värien kanssa kikkailisin.
Eizo:n näyttöjä muistan jonkun joskus kehuneen, mutta en tiedä missä käyttötarkotuksessa. Jos arvata pitäs, niin veikkaisin pelaamisessa. Ihan vaan sillä perusteella arvaan, että pelaajista iso osa on ikäluokassa jossa tiedetään kaikesta kaikki. En siis oikeesti tiedä eroaako toi eizo muista merkeistä millään lailla.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 05.05.2017 12:37

Eizo on perinteisesti ollut kuvankäsittelijöiden suosisossa värintoiston takia. Pelaamisessa muka tärkeätä on mahdollisimman korkea päivitystaajuus ja pieni viive ja Jonnet pelaa enimmäkseen Asuksen näytöillä.

seepukka

Viesti Kirjoittaja seepukka » 05.05.2017 13:28

muutaman satasen näytöillä voi pärjätä oikein hyvin kunhan ne on kunnolla kalibroitu.
jos et aio kalibroida näyttöä niin sitten on ihan se ja sama onko satasen vai kymppitonnin laite kun väärin näyttää kuitenkin :wink:

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 05.05.2017 15:51

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... UHD-naytto

Saattas olla asiallinen (10bit -IPS näyttö), jos hintaa on riittävästi.

Arkkitehti

Viesti Kirjoittaja Arkkitehti » 06.05.2017 18:10

Tohon oon päätymässä. Ei tarvitse zoomailla silmillä kun vastaa suunnilleen nykyistä tilannetta. (eli että windowsin nappulat olisivat fyysisesti samankokoisia kuin nykyisin)

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -4K-naytto

Yrittäkääpä kääntää pääni!

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 06.05.2017 20:55

Arkkitehti kirjoitti:Tohon oon päätymässä. Ei tarvitse zoomailla silmillä kun vastaa suunnilleen nykyistä tilannetta. (eli että windowsin nappulat olisivat fyysisesti samankokoisia kuin nykyisin)

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -4K-naytto

Yrittäkääpä kääntää pääni!

Toi oli toinen mitä meinasin tarjota, onhan se hurjan kokoinen äkikseltään, mutta siihen tottuu aika nopeasti. Tarkista ettei sen pikseliverkko näy läheltä katsottaessa, luulen ettei näy ainakaan häiritsevästi.

Jos ostat kerro sitten omat arviosi laitteesta.

Arkkitehti

Viesti Kirjoittaja Arkkitehti » 08.05.2017 21:27

Kävin hypistelemässä Verkkokaupassa kun on kivasti esillä. Kyl ihan asialliselta vaikutti. Vähän oli tietysti kirkkaalla nii aluksi pelästytti. Päänkääntelyä tullee pystysuunnassa, mut muuten aika sama kuin edellinen kaksi näyttöä vierekkäin..

Arkkitehti

Viesti Kirjoittaja Arkkitehti » 11.05.2017 22:10

Ostin pois ja nyt testailen käyttöä. Lähinnä After effectsissä. Ainakin windowsia sun muuta valkoista käytettäessä säädettävä kirkkaus nollaan, koska muuten tulee liikaa lumeneita silmään. Siltä vaikuttais. Jatkan tutkimuksia....

Kuva

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 11.05.2017 23:04

Kantsis muuten tehdä pienet jalustat, tai laittaa kirjoja kajareitten alle niin paljon että ne ledit Behkuissa nousee korvien korkeudella. Tästä on kahdenlaista hyötyä:

- Pöydän aiheuttama bassoheijastus pienene dramaattisesti. Ei buustaa niin paljon 150-250 Hz joka kuuluu kuminana.

- Taajuusvaste yläpäässä tasoittuu kun suhteellisen suuntaava diskantti sojottaa lähemmäs korvaa.

Itsellä on sellaiset n. 20 cm korokkeet tehty 22mm MDF levystä omille B2030:lle. Sen lisäksi mulla on vielä softa taajuuskorjain jonka läpi menee ihan kaikki ääni mitä tietsikasta tulee ulos. Sillä on on vielä vaimennettu 125-160 Hz pari deppaa jotta bassovaste olisi suora. Suosittelen lämpimästi.

Arkkitehti

Viesti Kirjoittaja Arkkitehti » 12.05.2017 08:55

Kim on oikeassa. Näin mul oliki edellises setissä. Nyt en oo vaan tehnyt äänihommia hetkeen niin ei oo jaksanut virittää. Toisaalta istuma-asentoni on niin löysä että noi ON mun korvien korkeudella XD hoho

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 12.05.2017 15:07

Kun tässä asennoista puhutaan, niin muistutetaan ergonomiasta. Näyttöä pitäisi katsoa vähän alaviistoon. Sulla se tarkoittaa ns. ATK-pöydän hommaamista. Vähintäänkin näytön jalka pois ja teet (tiedän että osaat) esim. puu tai metalli kallistustuet jotka kiinnität suoraan pöytään niin, että näyttö lepää suoraan pöydän päällä.
Edit: Tarkista , että kehys sen kestää

Aina parempi, jos raaskit pöytääkin muotoilla ainakin näytön kohdalta, jotta saat näytön pöytätasoa alemmaksi.

Kuinkas iso toi Benq näyttö on, näyttää pieneltä :-)

Kerros muuten kokemuksia siitä äänityskopistasi ko. ketjuun. Oletko tyytyväinen, onko kesällä kuuma parannusajatuksia?
Viimeksi muokannut jorma k, 12.05.2017 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rantarosvo

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 12.05.2017 21:50

Mie mitään ergonomiasta tiedä, mutta vm-92 transportterin hanttimiehen penkistä saa hemmetin hyvän tietokonetuolin.
Hitsasin kiinni vanhaan toimistotuolin jalkaan. Kestää istumista toisin kun toimistotuolien pehmusteet.
Oisin tehny kuskin penkistä tv-tuolin, mut sillonen vaimo ei tykänny ideasta vaikka annoin luvan päällystää jollain kivalla kankaalla.

No nyt ei oo vaimoa, mut ei oo sitä kuskin penkkiäkään enää :cry:

jorma k

Viesti Kirjoittaja jorma k » 12.05.2017 22:01

Rantarosvo kirjoitti:Mie mitään ergonomiasta tiedä, mutta vm-92 transportterin hanttimiehen penkistä saa hemmetin hyvän tietokonetuolin.
Hitsasin kiinni vanhaan toimistotuolin jalkaan. Kestää istumista toisin kun toimistotuolien pehmusteet.

uusiokäyttöä parhaimmmillaan

Vastaa Viestiin