materiaalit offlinena, vika koneessa vai projektissa?

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
tkk

materiaalit offlinena, vika koneessa vai projektissa?

Viesti Kirjoittaja tkk » 12.09.2019 17:00

Hei!
Leikkaan Premierellä/ PC:llä. Minulla on videon raakamateriaali toisella kovalevyllä ja projektifailit toisella kovalevyllä. Nyt yllättäen en saa avattua projektitiedostoja kovalevyltä vaan kaikki on offlinena. Yritin re-linkittää materiaalin mutta saan sinivalkoisia raitoja kuviin. Kun avasin materiaalin toisella tietokoneella niin kaikki oli ihan ok eikä mikään ollut offlinena.

Siirsin erään toisella kovalevyllä avautuvan projektin tuolle kovalevylle, jolla on ongelmia. Nyt aiemmin toiminut projekti meni offlineksi. Olin myös linkittänyt uudestaan ne materiaalit ongelmakovalevyllä, joihin ei tulut mukaan sinivalkoisia raitoja, ja myöhemmin avatessa myös nämä olivat offlinena.

Käytin konettani Powerissa mistä reilu pari vuotta sitten ostin koneen ja sanoivat koneen soveltuvan hyvin leikkaamiseen. Nyt eivät löytäneet koneesta mitään vikaa ja sanoivat että ehkä kone onkin liian heikko leikkaamista varten. Minusta olisi omituista jos kone ei ole riittävän vahva, koska kokeilin avata halpisläppärillä ongelmakovalevyn ja vaikka leikkaaminen ei kyseisellä läppärillä ollut sujuvaa niin mikään ei ollut offlinena.

Mistähän siis kannattaisi alkaa etsiä ongelmaa: onko vika koneessa, kovalevyssä, projektissa vai missä.

Olen ostanut koneeseen aiemmin RAMia ja Powerissa kone formatointiin niin, että C-asemalla on vähintään 80GB tilaa.
Kävin pienessä tietokoneliikkeessä ja arvelivat että C-asemassa olisi jotain vikaa.

Olen siis myös kokeillut relinkittämisen lisäksi tallentaa materiaalin toiseen paikkaan, avata autosave- tiedostoja yms. Mikään ei auta.

En siis ole nimennyt tiedostoja uudestaan tai vaihtanut paikkaa.