Levyrikko?

Tietokoneisiin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät ongelmat.
Antti K

Levyrikko?

Viesti Kirjoittaja Antti K » 13.08.2001 12:35

Minulla on ollut kotikoneessa editointikäytössä 2kpl IBM:n 40Gt 7200rpm -levyjä ja yksi Seagaten 20Gt 7200rpm -levy ohjelmille. Eilen toinen IBM "sutaisi tyhjää" eli jäi vaan yhteen kohtaa lukemaan ja piti kohtuullisen pahaa ääntä. Samalla jäi kone jumiin. Ilmeisesti se levy on menossa rikki. Minulla on nuo levyt olleet tarkoituksella tosi kovassa rääkissä. Tällä hetkellä molemmissa asemissa on vain n. 1Gt vapaata tilaa.

Buuttauksen jälkeen kaikki kuitenkin taas toimii hyvin. Opin tuossa samalla sen, että miksi Premieressä on "Autosave" -toiminto. Nyt se olisi pelastanut parin tunnin editointityön. ;-) Tekemällä oppii, mutta ei se välttämättä kaikista helpoin tie ole, näköjään.

Vaikka minulla tuo IBM onkin särkymässä, niin muiden ei kannata olla kovin huolissaan. Ilmeisesti tuo levy on jokin maanantai-kappale. Meillä firmassa on IBM:n levyjä käytössä n. 20 kpl ja tuo oli ensimmäinen mikä meni.

Onko muilla mennyt levyjä rikki? Ja jos on, niin minkä merkkisiä?

Jukka II

Re: Levyrikko?

Viesti Kirjoittaja Jukka II » 13.08.2001 12:40

olen saanut 2 IBM nopeaa levyä rikki viime syksynä. eka kesti 3 viikkoa ja toinen 1 viikon . Sitten vaihdoin samsungiin ja en ole katunut. Toki kaikki levyt meni takuuvaihtoon mutta...
Tämä taas kertoo minun huonosta tuurista :-( ei muusta.

Antti K

Viesti Kirjoittaja Antti K » 13.08.2001 13:46

IBM:n levyt lämpenee tosi paljon. Se voisi olla yksi syy hajoamisiin. Meillä palvelimissa on IBM:n IDE-levyjä ja niihin oon asentanut ihan erilliset tuulettimet.

Arto Saraniva

Viesti Kirjoittaja Arto Saraniva » 13.08.2001 17:58

Antti K kirjoitti:

IBM:n levyt lämpenee tosi paljon. Se voisi olla yksi syy
hajoamisiin. Meillä palvelimissa on IBM:n IDE-levyjä ja
niihin oon asentanut ihan erilliset tuulettimet.

Totta - lämpenevät kovasti, ainakin SCSI-levyt. Ide-levyistä minulla ei ole kokemusta. Toisaalta ei siitä ole haittakaan ollut. Palvelimissa olen poikkeuksetta pitänyt IBM:n levyjä eikä vielä ole tarvinnut katua.

kiju

Viesti Kirjoittaja kiju » 13.08.2001 18:59

IBM:n 20 G kiinto hajosi vuosi sitten minullakin ja LJH-Computers antoi takuuvaihdossa tilalle Seagate kiinnon.
Boonuksena antoivat 30 G mallin siitä hyvästä kun jouduin odottelemaan lähes 3kk kun IBM-huolto tutki mikä on viksallaan.
LJH :-) IBM x)

Jappe

Viesti Kirjoittaja Jappe » 17.08.2001 23:50

Jos epäilee kiintolevyn olevan hajoamassa, kannattaa tutkia se ennen uusimista jollakin testiohjelmalla. Seagaten mukaan 40% heille takuuvaihtoon tulevista levyistä onkin kunnossa. Seagaten levyille löytyy testiohjelma osoitteesta http://www.seagate.com/support/seatools/. Valitettavasti tämä ei toimi muiden merkkisten kovalevyjen kanssa.

Vastaa Viestiin