WANTED - Osaava sivustovastaava

Yhdistyksen toimintaan liittyvät viestit tänne.
Virtanen
Viesti:

WANTED - Osaava sivustovastaava

Viesti Kirjoittaja Virtanen » 09.07.2008 21:07

Jaamo on raskain sydämin joutunut tekemään ratkaisunsa työn ja perheen asettamien vaatimusten edessä.
Häviävälle puolelle päätöksessä jäimme me, tämän sivuston käyttäjät.

Nyt haemmekin osaavaa sivuston kehittäjää/ylläpitäjää, joka uskaltautuu Jaamon suuriin saappaisiin.
Sivusto kaipaa uudistusta ja siinä hommassa tarjoamme kohtuullisen vapaat kädet ja yhdistyksen täyden tuen.

Jos olet kiinnostunut, ota pikaisesti yhteyttä minuun joko sähköpostitse tai yv:nä

-jukka

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 11.07.2008 11:55

Joo tosiaan nyt on jo pidempään ollut ongelmaa ajankäytön yhteensovittamisessa ja olisi todella hyvä, jos joku haluaisi ottaa vastuuta saitin ylläpidosta. Itse en siihen tällä hetkellä yksinkertaisesti ehdi sekä perhesyiden että työkiireiden vuoksi. Tai en ole ehtinyt enää aikoihin ja nyt on aika myöntää lähinnä itselleni tosiasiat.

Voisin vähän valottaa, että minkälaisia tehtäviä sivuston ylläpitoon kuuluu. Minimissään vaaditaan seuraavia tehtäviä

- Foorumin teknistä ylläpitoa. Eli kadonneiden tunnusten metsästystä ja päivitysten asentamista.
- Wikin teknistä ylläpitoa.

Oikeastaan näillä kahdella asialla sivusto pysyy pystyssä ja kulkee eteenpäin. Nämä jutut eivät edellytä esimerkiksi käytännössä ollenkaan koodaustaitoa.

Lisäksi työtehtäviä voi toki haalia itselleen vaikka millä mitoin ja omasta mielestäni nämä ovat juuri niitä motivoivimpia asioita:

- Sivuston yleisen konseptin suunnittelua ja hiomista.
- Uusien palveluiden keksimistä ja kehittämist.
- Olemassaolevian palveluiden ylläpitoa. Esimerkkeinä vaikkapa jäsenrekisteri tai laitevarauskalenteri.
- Graafisen ilmeen kehittämistä.
- Ja mitä ikinä vain keksitään sivustolle tehdä... :)

Sivusto on koodattu PHP:lla ja tietokantana on MySQL. Koodi on tosi kirjavaa. Osin minun kirjoittamaa ja osin Vainikaisen Jukan.

Mutta tosiaan tässä kohtaa ei pidä säikähtää hurjaa vastuuta ja työtaakkaa. Liikkeelle pääsee todella pienellä vaivalla ja vähäisellä koodaustaidolla. Vastuuta voi sitten keräillä jos siltä tuntuu. Autan toki alussa ylläpitäjää liikkeelle tehtävissään.

Plussana itselle sivuston ylläpidosta voi saada arvokasta kokemusta. Itselleni ylläpitovuoden alkuajat osuivat juuri siihen kohtaa työuraa, kun opiskelin tietokanta-asioita ja www-ohjelmointia. Voin sanoa, että harjoitustyönäkökulmasta mahdollisuus ylläpitää ja kehittää sivustoa on ollut mahtava. Myös www-sovellukset kuten phpbb, Mambo (tai Joomla!) ja Mediawiki ovat tulleet minulle tutuksi nimenomaan Digivideoyhdistyksen kautta.

Kinoman

Viesti Kirjoittaja Kinoman » 11.07.2008 22:41

No, täällä yksi sunnuntaipiipertäjä-kuvaaja haluaa kiittää sinua Jaamo että olet tätä palstaa ylläpitänyt, itse sain suuren avun videoharrastuksen aloittamiseksi juuri tämän palstan avulla ja olen ollut todella tyytyväinen hankintoihini jotka olen tehnyt siis täältä lähtöisin olevan tiedon pohjalta (videokamera ja editointiohjelma)!
Hyvää jatkoa sinulle ja muillekin Digivideoyhdistyksen jäsenille, teette hyvää työtä vaikka ehkä saamanne palaute ei noita kehuja aina olekaan pullollaan! :)

Virtanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtanen » 17.07.2008 14:11

Nostetaanpas tämä ylös.

Olen hiukan huolestunut yhteydenottojen vilkkaudesta. Tällä hetkellä tasan nolla, eli kovin kovaa tungosta ei hommaan näytä olevan. Olen huolestunut nimenomaan siitä syystä, että kun Jaamolta ei enää riitä aikaa meille, ei foorumin mahdollisesti kaatuessa ole ketään joka sen korjaisi. Nyt vielä on hyvää aikaa opettaa seuraaja/seuraajat tämän meille tärkeän yhteisön saloihin ja nikseihin. Mikään ei estä myöskään uusien, hyvien ideoiden toteuttamista.
Häiriötilanteiden ja sivuston uudistusten yhteydessä tulleiden kommenttien perusteella tiedän osaamista olevan yllin kyllin...

KE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KE » 17.07.2008 19:46

Mitäpä jos ylläpitäjä löytisi jostain muusta foorumista esim. muropaketti tms? Ehkä me videoveivaajat vaan ei osata näitä nettikoodeja :(
Toki raha saattaa olla myös ratkaisu...

HaK77

Viesti Kirjoittaja HaK77 » 17.07.2008 22:18

Ehdotus..

Ulkoistakaa ylläpito ja sallikaa mainostus.

http://www.optimointi.com/foorumi/viewf ... f3853b1783

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 18.07.2008 11:58

HaK77 kirjoitti:Ehdotus..

Ulkoistakaa ylläpito ja sallikaa mainostus.

http://www.optimointi.com/foorumi/viewf ... f3853b1783
Molempia on ajateltu. Ulkoistaminen on helposti aika kallista tämän kokoiselle yhdistykselle. Mainosbannereita yms. sivustolle ei haluta (päätös ei ollut yksimielinen :) )

Jasu

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18.07.2008 12:34

Bannerit eivät välttämättä ole huono asia, ainakin firefox toimii adblock lisäkilkkeillä hyvin myös mainoksia sisältävien sivustojen suhteen.

Varsinkin jos asia on jo layoutia mietittäessä huomioitu.

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 18.07.2008 16:06

Jasu kirjoitti:Bannerit eivät välttämättä ole huono asia, ainakin firefox toimii adblock lisäkilkkeillä hyvin myös mainoksia sisältävien sivustojen suhteen.
Tarvitaan rahaa ylläpitoon => otetaan mainoksia, jotta saadaan rahaa => käyttäjä asentaa adblockin => käyttäjä ei näe mainoksia => mainostaja maksaa vain nähdyistä mainoksista => ei rahaa => ei ylläpitoa.

Jasu

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18.07.2008 17:48

jaamo kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Bannerit eivät välttämättä ole huono asia, ainakin firefox toimii adblock lisäkilkkeillä hyvin myös mainoksia sisältävien sivustojen suhteen.
Tarvitaan rahaa ylläpitoon => otetaan mainoksia, jotta saadaan rahaa => käyttäjä asentaa adblockin => käyttäjä ei näe mainoksia => mainostaja maksaa vain nähdyistä mainoksista => ei rahaa => ei ylläpitoa.
tarkoittanet klikatuista.

jaamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaamo » 18.07.2008 18:35

Se riippuu sopimuksesta. Mainoksista voidaan maksaa joko klikkausten tai näyttöjen perusteella. Uusimpana muotona myös mainoksen esilläoloajan mukaan.

Mutta pointtina siis se, että "otetaan bannereita ja asennetaan adblockkerit jotta ei nähdä niitä" ei ole oikea ratkaisu ongelmaan.

Multanen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multanen » 18.07.2008 18:56

Mulla on kokemusta Googlen adsense systeemistä molemmilta puolilta (olen sekä ostaja että myyjä). Voin suositella. Googlen tekstimainokset häiritsevät aika vähän mielestäni ja yleensä niiden sisältö on ainakin jollain tasolla asiaankuuluvaa.
Kun laittaa esim. google.fi saitilla hakusanaksi "videokamera" voi esimerkinomaisesti nähdä muutaman tekstimainoksen ("Sponsored links" tekstien alla).

Tuommonen bannerihelvetti mikä vallitsee esim. iltalehtien kotisivuilla ei voi olla hyvä kenenkään kannalta, vähiten mainostajien.

Jotkut vaan tykkää maksattaa saittien kulut mainostajilla ja jotkut taas tykkää maksaa itse. Mulle käy hyvin molemmat vaihtoehdot kun nautin joka tapauksessa "ilmaisesta" saitista. 8)

Jaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko » 28.07.2008 13:23

Toiminta-ampujat.fi -foorumilla on kaupallisille tahoille oma osio, jossa jokaisella kaupalla on oma alaosionsa, missä voi kaupitella tavaroitaan. Tästä osiosta kauppiaat maksavat jonkin vuosittaisen maksun. Tiedä sitten toimisiko digivideopuolella. Joku Rajala, tai Suomilammi saattaisi saada käytettyjä hyvin kaupaksi tällä tavalla...

Katsokaa itse: http://www.toiminta-ampujat.fi

Näin ainakin vältyttäisiin mainosbannereilta.

Vastaa Viestiin