Mä luulen et aiheen aloittaja, Makkonen, on jo aivan sekasin :D Jos on niin nuija kun me muut että näinkin pitkälle on jaksanu seurata.
Kuuntele Virtasen viisaita sanoja Izotope RX on sun paras ystävä ääniongelmissa nyt ja tulevaisuudessa. Mut muista et näiden äänenputsaimien, egualisaattoreiden y.m. käytön oppiminen vaatii kuitenkin vähän aikaa. Eli jos ei ole kiinnostusta/halua opetella, ni anna tuulen suhista, onhan sulla varmaan kauniita muistoja siellä kuvapuolella.
Jos ei puheesta saa mitään selvää ni kokeile vaikka hiljentää koko alkuperäinen ääni ja lätkäset pätkän musiikkia siihen kohtaan, tunnelmaa luomaan, vaikka joku biisi joka tulevaisuudessa muistuttaa tästä ajasta. Ei ne vanhat kaitafilmitkään puhu, mutta pitävät kyllä otteessaan ja kertovat omasta aikakaudestaan.
Mä duunasin joskus kaverin häistä "mykkäelokuvaa" muistuttavan pläjäyksen, Chaplineista tuttuine tekstitysruutuineen ja saluuna-piano-ralleineen, unohtamatta hiukan nopeutettua kuvaa. Tykkäsivät kovasti ja kuka vit... niitä tekoystävällisiä tervehdyksiä tai viinan sössimiä puujalkavitsejä jaksaa tulevaisuudessa kuunnella. Huomio kiinnittyy: "Kato ku mä näytin nuorelta", "muistatko ku meillä oli toi sininen Ford Kia" ja "Äitilläs oli kyl nätti kampaus meiän häissä" -kaltaisiin asioihin.
Paitsi jos perheessäsi/suvussasi on äänialan ammattilainen, niin hän ei pysty keskittymään muisteloihin, vaan miettii mielessään mitä olisi voinut tehdä toisin, että tuo puhe olisi selkeämpää, kirkon kaiku ei olisi niin päällekäyvän kumisevaa ja miksi leikkauskohdissa ei ole crossfadea. Samalla kun muut naureskelevat ja nauttivat vanhoja muistellessa...