Jenkeissä kuvatut videot

Yleiskeskustelu alue on suljettu uusilta viesteiltä. Vanhoja voi selata edelleen.
suffe

Jenkeissä kuvatut videot

Viesti Kirjoittaja suffe » 10.01.2005 22:20

Kuvasin jenkeissä työkaverin digikameralla pari kasettia täyteen matskua ja toin kasetit Suomeen. Olen koko hommassa vasta aloittelija, joten ei tullut mieleen että ko. kasetteja on vaikea saada katseltavaan muotoon täällä Suomessa (eli vhs tai dvd), koska järjestelmät ovat erilaiset. Onko tämä edes mahdollista? Valokuvausliikkeessä ainakin pudistelivat päätä.. videokameralla katsottuna kasetit näkyvät ok, mutta en viitsisi ostaa kameraa tämän takia.. osaako joku auttaa?

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Re: Jenkeissä kuvatut videot

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 10.01.2005 22:26

Puhelinluettelon keltaisilta sivuilta löytyy video-hakusanalla liikkeitä, jotka tekevät normimuunnoksen ja siirtävät se haluamallesi kasetille tai levylle.

Kaitsu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 11.01.2005 00:34

suffe kirjoitti:

osaako joku auttaa?

Ota yhteyttä
http://www.digivideo.fi/forum/read.php? ... reply_3217

Lauri Hirvonen

Viesti Kirjoittaja Lauri Hirvonen » 11.01.2005 00:43

Voi myös itse yrittää konversiota. Alla kaksi vinkkiä.

Eka edellyttää, että Sinulla on hyvä ja paljon tyhjää levyä omaava tietokone. Mielummin PC, mutta MAC käy myös (sillä vain käytetään eri ohjelmia temppujen tekoon).

Oletan, että USA-digitaalivideokamera käyttää nykyisin yleisintä MiniDV kasettia. USA:ssa videokamerat kuvaavat sille NTSC-formaattia.

FireWire piuha videokameraan kiinni ja toinenpää tietokoneeseen.

Tietokoneessa esimerkiksi Adobe Premier Pro tai sen "halpaversio" Adobe Elements. Ne ohjelmistot osaavat ottaa sisään NTSC-formaatissa videota ja sitten tulostuksessa osaa muuntaa sen Euroopassa käytettävään PAL-formaatiin. Voit sitten valita, tulostetaanko DVD:lle, vai VHS-kasetille.

(En ole ikinä tätä itse kokeillut (ei ole ollut tarvetta), mutta näin sen pitäisi toimia.)

Toinen omatoiminen tapa on, että hankkii ns. moninormi VHS-nauhurin. Minulla on tällainen. Sen ostohinta oli aikanaan 10.000 mk. Niitä ei kyllä kaupoissa enää näe. Voi olla, että tilaamalla suoraan maahantuojalta saa. Tai sitten ostaa suoraan ulkomailta.

Nauhurissa painetaan nappia, mikä on sisääntulevan videon formaatti (sinulla NTSC) ja sitten millä formaatilla halutaan kopio VHS nauhalle (Sinulla PAL). Laite tekee temput automaattisesti.

T: Lare

retu
Viesti:

NTSC-PAL siirto (Oli: Re: Jenkeissä kuvatut videot)

Viesti Kirjoittaja retu » 22.01.2005 12:26

Lähettäjä: Lauri Hirvonen (---.nokia.com)
Päiväys: 10.01.05 23:43

Nauhurissa painetaan nappia, mikä on sisääntulevan videon formaatti
(sinulla NTSC) ja sitten millä formaatilla halutaan kopio VHS nauhalle
(Sinulla PAL). Laite tekee temput automaattisesti.

Hei tuohan on hieno laite. Yleensä moninorminauhurit osaavat vain Toistaa noita ntsc/secam videoita, mutta itse ulostuleva signaali on ihan se alkuperäinen. Useat tv:hän osaavat näyttää ntsc-signaalia, mutta kytkemällä toinen pal-nauhuri vastaanottavaksi, syntyy tilanne missä koittaa pal-nauhurilla nauhottaa ntsc-signaalia, eikä siitä mitään tule.

30fps - 25fps ja toistepäin vaatii tietyn kaavan mukaan kenttien kanssa kikkailua ja yksikään näkemäni moninormi-vhs ei ole sisältänyt mitään laskentamekanismia moiseen.

Onnistuuko tuolla vehkeellä sitten toiminta niin, että käyttää sitä vain signaalinmuuntimena. Vaikka syöttää siihen ntsc-signaalia, ei nauhoita vhs:lle vaan ottaa ulos pal-signaalia ja nauhoittaa sen jollain parempilaatuisella härvelillä(dv)?

Reelonella on aika arvokkaat hinnat moisille operaatioille ja olisi näppärää olla toinen ehkä edullisempi vaihtoehto tarvittaessa...:) Näisen ameriikkaformaattien kanssa tulee ehkä kerran pari vuodessa tilanne eteen kun pitäisi siirtää jotain suuntaan tai toiseen.

/retu

Lauri Hirvonen

Viesti Kirjoittaja Lauri Hirvonen » 25.01.2005 00:19

Moi retu

Kävin Googlella katsomassa ja tämmöisen paikan löysin, jossa on tarinaa laitteesta joka minulla on (tosin mulla on tämän laitteen edellinen versio):

http://www.theelectroniccompany.com/detail~ID~51.html

Ja tämä paikka myy sitä hintaan 340 USD.

T: Lare

Vastaa Viestiin