Jenkeissä kuvatut videot

Yleiskeskustelu alue on suljettu uusilta viesteiltä. Vanhoja voi selata edelleen.
suffe

Jenkeissä kuvatut videot

Viesti Kirjoittaja suffe » 10.01.2005 22:20

Kuvasin jenkeissä työkaverin digikameralla pari kasettia täyteen matskua ja toin kasetit Suomeen. Olen koko hommassa vasta aloittelija, joten ei tullut mieleen että ko. kasetteja on vaikea saada katseltavaan muotoon täällä Suomessa (eli vhs tai dvd), koska järjestelmät ovat erilaiset. Onko tämä edes mahdollista? Valokuvausliikkeessä ainakin pudistelivat päätä.. videokameralla katsottuna kasetit näkyvät ok, mutta en viitsisi ostaa kameraa tämän takia.. osaako joku auttaa?

Kunto Hirvikoski
Viesti:

Re: Jenkeissä kuvatut videot

Viesti Kirjoittaja Kunto Hirvikoski » 10.01.2005 22:26

Puhelinluettelon keltaisilta sivuilta löytyy video-hakusanalla liikkeitä, jotka tekevät normimuunnoksen ja siirtävät se haluamallesi kasetille tai levylle.

Kaitsu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 11.01.2005 00:34

suffe kirjoitti:

osaako joku auttaa?

Ota yhteyttä
http://www.digivideo.fi/forum/read.php? ... reply_3217

Lauri Hirvonen

Viesti Kirjoittaja Lauri Hirvonen » 11.01.2005 00:43

Voi myös itse yrittää konversiota. Alla kaksi vinkkiä.

Eka edellyttää, että Sinulla on hyvä ja paljon tyhjää levyä omaava tietokone. Mielummin PC, mutta MAC käy myös (sillä vain käytetään eri ohjelmia temppujen tekoon).

Oletan, että USA-digitaalivideokamera käyttää nykyisin yleisintä MiniDV kasettia. USA:ssa videokamerat kuvaavat sille NTSC-formaattia.

FireWire piuha videokameraan kiinni ja toinenpää tietokoneeseen.

Tietokoneessa esimerkiksi Adobe Premier Pro tai sen "halpaversio" Adobe Elements. Ne ohjelmistot osaavat ottaa sisään NTSC-formaatissa videota ja sitten tulostuksessa osaa muuntaa sen Euroopassa käytettävään PAL-formaatiin. Voit sitten valita, tulostetaanko DVD:lle, vai VHS-kasetille.

(En ole ikinä tätä itse kokeillut (ei ole ollut tarvetta), mutta näin sen pitäisi toimia.)