Mitä teitte DV-kaseteille?

Keskustelua videokameroista
faq

Mitä teitte DV-kaseteille?

Viesti Kirjoittaja faq » 11.02.2010 18:08

Alkaa pikku hiljaa DV-kamerat olla kadonnutta kansanperintöä. Täytyy siis alkaa miettiä, mitä noille kaseteille tekee.
Miten olette arkistoineet DV-kasettinne? Oletteko siirtäneet sellaisenaan (AVI) kovalevylle, vai miten?

Jasu

Viesti Kirjoittaja Jasu » 11.02.2010 18:27

Mä olen siirtänyt levyjärjestelmään sellaisenaan. Tosin on vielä nauhatkin olemassa kun on tuo HV-20 dv kamerakin käytössä.

Digiootti

Viesti Kirjoittaja Digiootti » 11.02.2010 19:21

Digital 8 kaseteilta olen videot siirtänyt uloiselle kovalevylle.
Mini-DV kaseteilla ei ole kiirettä kun minulla on kaksi HDV kameraa jotka toistaa niitä ja uusia kasettikameroita on toistaiseksi markkinoilla runsaasti.

nmakinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nmakinen » 11.02.2010 19:28

Itse olen pitänyt ihan nauhamuodossa. DV ei kulu samalla tavoin kuin analoginen video nauhalla, ja kasetti on kestävä arkistointimielessä. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan..

Japsu

Viesti Kirjoittaja Japsu » 11.02.2010 20:26

nmakinen kirjoitti:Itse olen pitänyt ihan nauhamuodossa. DV ei kulu samalla tavoin kuin analoginen video nauhalla, ja kasetti on kestävä arkistointimielessä. Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan..
Sama juttu, tosin osa on DV-muodossa myös ulkoisella USB-levyllä jota en ole käyttänyt vuosiin. En edes muista mitä kaikkea sieltä löytyy, jos se levy toimii sitten kun sen tuolta laatikosta kaivan esille... :wink:

Kasetit on melkein kaikki numeroitu ja rivissä pystyasennossa pöydän vetolaatikossa johon olen lisännyt 3 välijakajaa. Eli näyttää hyvin järjestelmälliseltä. Lisäksi minulla on vihko jossa kasettien 1-32 osalta on melkein kaikista jonkinlainen sisällysluettelo tai ainakin otsikko tyyliin Anna-Liisa 50v tai Nizza 2004.
Viimeiset merkinnät tosin vuodelta 2005 eikä auta selittää että laitan nuo loput kasetit kuntoon sitten joskus kun pääsen eläkkeelle koska olen nyt jo aika monta vuotta ollut "vapaaherrana".
Silti ei ole koskaaan ollut niin kiire kuin nykyään... :lol:

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 11.02.2010 20:59

Minulla on kaikki DV, ja Video8 kasetit digitoitu ja arkistoitu hajutetusti usealle ulkoiselle kovalevylle. Tosin alkuperäiset kasetit, ja niiden toistoon kykynevät kameratkin on arkistoitu. Kaitafilmeistä osa odotta edelleen digitointia.

Mika1

Kasetit toimii arkistoinnissa!

Viesti Kirjoittaja Mika1 » 11.02.2010 21:35

Ostin edullisesti kaksi vähän käytettyä HDV-kameraa, niin ei tarvitse pelätä, ettei arkistoituja DV-kasetteja voisi toistaa tulevaisuudessakin. Ja voipahan niitä käyttää vielä apukameroinakin, vaikka pääosin joskus kuvaisi vaikka muistikortille. Eli aion kyllä säilyttää ko. kamerat vielä, kun siirryn käyttämään jotain muita tallennusvälineitä.
Mutta nykyisin käytän kasetteja edelleen ihan kuvaamiseenkin, eikä mielestäni ole mikään kiire siirtyä muihin tekniikoihin. (Kokeilin hetken AVCHD:tä - minä ja laitteistoni ei oltu sille valmiita...)

8mm/Hi8 kasettien vuoksi arkistoin myös Digital 8 kameran ja ostin hiljattain halvalla myös todella hyvä kuntoisen VHS-nauhurin varalaitteeksi, koska kasetteja on liian paljon pois heitettäväksi.
Hullulta tietysti tuntuu säilyttää kaiken maailman "romuja" mutta aiemmin tehdyistä valinnoista joutuu kärsimään... :wink:

lynxlynx

Viesti Kirjoittaja lynxlynx » 11.02.2010 22:55

Tietysti säilytetään. Projektit DVD levyille ja tärkeimmät myös nauhalle. Ei nauhakamerat lopu ihan hetkessä. Masternauhat Kennoset 64 laatikoihin, vuosittain numeroituina, vihkossa selostus sisällöstä. Jot silviisii meil.

faq

Viesti Kirjoittaja faq » 12.02.2010 09:46

Minulla on kaikki videomateriaali DV-kaseteilla (70 kappaletta kasetteja) ja kaikista kaseteista on parhaalla laadulla otettu kaksi DVD-kopiota. DVD-levyt on hajautettu kahteen paikkaan. Nyt kun vielä ajattelin siirtää kaikki DVD:t kahdelle kovalevylle, niin eiköhän nuo ole toistaisesksi turvassa.
Ymmärtääkseni jatkoa ajatellen - jos en enää aio noita editoida - niin arkistointi DVD-muodossa riittää. Siinä muodossahan materiaalia voi (ilman uudeleenpakkausta) siirrellä tulevisuudessa aina uudelle varmistusvälineelle.
Siten DV-kasetit jää passiiviseen arkistoon, jota tuskin enää tarvitsee?

Hoodoo

Viesti Kirjoittaja Hoodoo » 12.02.2010 10:09

Minä käytän pelkästään niitä edelleen ja suunnittelen vasta laajakuvaan siirtymistä. :roll:

tolokun mies

Viesti Kirjoittaja tolokun mies » 12.02.2010 12:10

Juu, minä jouduin siirtymään laajakuvaan takautuvasti, kun digikanava halusi vanhan materiaalin laajakuvana. Siitä vain kropaten, muutamaa otosta joutui säätämään editissä korkeussuunnassa että päälaet säilyivät ehjinä.

Nauhat ovat laatikossa kohtuullisen hyvässä järjestyksessä. HDV-materiaali on editoitu teräväpiirtona ja niistä on tallessa korkearesoluutiotulosteet Apple intermediate -formaatissa DVD:lle pukatun SD:n lisäksi. Jos vaikka joskus tekee Blurayt taikka laittaa johonkin kovalevysoittimeen omaa katselua varten.

Sergio

Uusi kysymys

Viesti Kirjoittaja Sergio » 19.02.2010 23:12

Tähän viestiketjuun voisi vielä liittää kysymyksen: Mikä on optimaalisin DV kasettien säitytysasento?

Vaka Vanha

Viesti Kirjoittaja Vaka Vanha » 20.02.2010 10:25

Mahdollisia säilytysasentoja on kuusi. Niistä kaksi ovat huonoja ja neljä suositeltavia. Riippuu sitten säilytystilan mitoituksesta mitkä noista neljästä ovat optimaalisia.

Hoodoo

Viesti Kirjoittaja Hoodoo » 20.02.2010 13:21

Vaka Vanha kirjoitti:Mahdollisia säilytysasentoja on kuusi. Niistä kaksi ovat huonoja ja neljä suositeltavia. Riippuu sitten säilytystilan mitoituksesta mitkä noista neljästä ovat optimaalisia.
Miten niin kuusi?
Voihan niitä panna nojailemaan seinään eri kulmissa.
Myös on mahdollista säilyttää niitä "sikinsokin" vaikkapa korissa tai muovikassissa.

Sergio

Viesti Kirjoittaja Sergio » 20.02.2010 15:08

Tarkoitin siis optimaalisinta säilytysasentoa kasettien sisältämän informaation säilyvyyden kannalta tai sanotaanko luettamiskelpoisuuden säilymisen kannalta.

Olen jostain viestiketjusta lukenut tältä foorumilta joskus aiemmin, että näistä "neljästä asennosta" yksi olisi suositeltavin. En tosin nyt muista mikä se asento oli. Enkä onnistunut löytämään tuota keskustelua enää.

Esim. nuo Panasonicin ns. pro nauhat ovat tehtaalla pakattu 5kpl:n laatikoihin siten, että kahden kelan välinen nauha "roikkuu" alaspäin. Eli kasettikotelon päädyn nimiö jää peittoon laatikossaan eli alaspäin. Luentavampaa on mielestäni säilyttää nauhaa juuri päinvastaisessa suunnassa siten, että nimiö on ylöspäin. Onko tuohon tehtaan tapaan pakata ja säilyttää nauhoja jokin muu kuin tuotantotekninen syy esim. tämä optimaalisin nauhan säilytysasento.

Vastaa Viestiin