KIIREELLINEN! Mustat reunat sivuilla

Leikkausohjelmiin ja muihin editoinnissa tarvittaviin ohjelmiin liittyvä keskustelu
Henkka.

KIIREELLINEN! Mustat reunat sivuilla

Viesti Kirjoittaja Henkka. » 21.08.2013 00:53

Nyt on hätä todella suuri, ja muutamista tunneista kiinni. Kerron heti käsittelyssä että en ole mikään asiantuntija näissä asioissa, on ollut vuosien tauko kun yhtään näiden kanssa touhunnut enkä ymmärrä ammattisanastoa vaan minulle pitää vääntää rautalangasta. Koitin hakea pikaisesti mutta nyt on todella kiire asian kanssa. Asiaan:

Minulla on Adope Premiere Elements käytössä. Siirtelin kameroista mini-DV nauhoilta tavaraa joka on 4:3. Perään siirsin toisesta kamerasta 16:9 kuvaa. Nyt kun olen saanut kaikki pätkät edioitua ja olen tekemässä siitä tiedostoa, niin noissa toisissa pätkissä on mustat raamit/palkit sivuilla ja toisissa oikea laajakuva. Millä saan pois nuo palkit sivuista?

Ja painotan että Premiere ELEMENTS käytössä, joka vissiin eroaa tuosta Prosta aikalailla jo valikoidenkin osalta. Tässä on tullut nukuttua niin vähäisiä yöunia usean päivän ajan että nyt alkaa toivo loppua. Nyt puhutaan tunneista jo. Eli mitä pitää tehdä? Jos nyt oikein muistan niin kun aloitin projektin niin taisin laittaa Standard PAL vaihtoehdoksi enkä Widescreen PAL. Sillä ei ole väliä vaikka kuvasta lähtisi jotain pois kunhan nuo palkit saan sivuilta vaan pois kokonaan.

Eli mitä pitää tehdä ja millä asetuksilla, ja luvuilla?

SUURI KIITOS ETUKÄTEEN KAIKILLE, JA ANTEEKSI EPÄSELVÄ KIRJOITUSASU!!!

pasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasa » 21.08.2013 07:00

Venytä tai suurenna 4:3 matskua halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Eli toimintona scale (jos venyttää niin uniform scale pois päältä). Löytyy ainakin Premiere Prossa ihan leikkeen efekteistä oletuksena.

keppie

Viesti Kirjoittaja keppie » 21.08.2013 12:09

Tilanne on varmaan mennyt jo ohi, mutta monesti on myös kopioitu 4:3-video toiselle raidalle alkuperäisen raidan alle, venytetty koko ruudun kokoiseksi ja blurrattu. Näin saadaan säilytettyä alkuperäisen videon sisältö ja katettua koko kuva-ala, eikä blurratut reunat ole läheskään niin häiritseviä kuin voisi ehkä kuvitella.

Kim

Viesti Kirjoittaja Kim » 21.08.2013 12:44

Taas jäklleen kerran. Miksi ihmeessä joku haluaisi venyttää kuvaa muodottomaksi??? Mitä se musta sielä haittaa???

Vastaa Viestiin